Październik jest tradycyjnie miesiącem walki z nowotworami. Ponieważ rak każdego roku dotyka tysięcy Polek, odbierając zdrowie i życie, definitywnie przekreślając marzenia i szczęście wielu rodzin, konieczne jest przypominanie kobietom o regularnych badaniach profilaktycznych. To właśnie one pomagają we wczesnym wykrywaniu zmian, które można leczyć.
Wzorem ubiegłego roku, Podlaski NFZ zaprosił do współpracy lokalną sieć handlową PSS Społem. Od piątku (21.10), przez cały tydzień, na owocach sprzedawanych w supermarketach sieci znajdą się specjalne naklejki, przypominające o profilaktycznych badaniach mammograficznych i cytologicznych. Wybraliśmy owoce, ponieważ sprawdzanie ich świeżości poprzez dotyk ma kojarzyć się z samobadaniem piersi.
W briefingu inaugurującym akcję wzięli udział przedstawiciele NFZ, sieci Społem oraz specjaliści z zakresu profilaktyki nowotworowej. Zwrócili oni uwagę, że nasze województwo plasuje się dopiero na 12. miejscu, jeśli chodzi o wykonywanie badań mammograficznych. Na te badanie zgłosiło się ok. 40% pań. Najczęściej badają się panie w powiecie hajnowskim (ponad 46%), najrzadziej zaś w powiecie łomżyńskim – tu z badań mammograficznych skorzystała tylko co czwarta kobieta. W Białymstoku z badań korzysta prawie 44% pań.
Niestety wyniki są znacznie mniej zadowalające w przypadku grupy korzystającej z programów profilaktycznych raka szyjki macicy. W województwie podlaskim niecałe 23% mieszkanek objętych programem profilaktycznym zgłasza się na badania. Najwięcej – w powiecie sokólskim i hajnowskim (po 28%), najmniej zaś, bo niecałe 8% kobiet bada się w powiecie sejneńskim. Miasto Białystok wypada najlepiej na tle Suwałk i Łomży – tutaj na badania zgłosiło się 29% kobiet.